انواع تکلیف درسی از نظر نتایح آموزشی حاصل از آن+راهبرآموزشی
انواع تکلیف درسی از نظر نتایح آموزشی حاصل از آن:
1- تکالیف محصول محور
مورد سنجش وارزیابی قرار گرفتن محصول پایانی تکلیف که توسط فراگیر به معلم ارائه می شود نه فرایند آن
2- تکالیف فرایند محور
ارزشیابی گام به گام فرآیند تکلیف در حضور معلم از طریق توجه به مراحل تکمیل ،اجرا و انجام تکلیف
انواع تکلیف درسی از نظر محتوای ارائه شده:
تکالیف تمرینی(ترمیمی)
جهت مرور و تقویت مهارت ویا دانشی را که قبلاً آموزش داده ایم
هشدار:
استفاده زیاد از این تکالیف، ملالانگیز وخسته کننده شده وموجب بی رغبتی دانش آموزان می گردد.
تکالیف آمادگی
مورد استفاده برای کسب آمادگی فراگیر جهت فهم بهتر درس آینده
تهیه ابزار و امکانات برای درس جدید از این نوع تکالیف می باشند.
مثال:
در ارتباط با تدریس گیاهان در هفته آینده ، بخش گیاهان را ورق بزنید
تعدادی برگ یا دانهی گیاهان را جمعآوری کنید
تکالیف کاربردی
راهبران آموزش ابتدایی نایین
با هدف عمق بخشیدن به مطالب آموخته شده و درک عمیق آن باشد
مثال:
خلاصه کردن متن،نقد فیلم، جمع آوری اطلاعات درزمینه مشخص
تکالیف خلاقیتی
ترکیب مفاهیم ومهارتهای کسب شده در کلاس با هم وبه کار بستن در راههای جدید توسط دانش اموز
این تکالیف :
1-می تواند به صورت کتبی ،شفاهی ویا انجام کار یا حل مسئله ای خاص باشد.
2- قدرت خلاقیت ، ابتکار شخصی ، تخیل و خود راه بری را در شاگردان پرورش می دهد.
تکالیف پژوهشی
با هدف تولید دانش توسط فراگیر
روش انجام این تکلیف عمدتاً مبتنی برشیوه ی حل مسئله است. به لحاظ زمانی ممکن است این نوع تکالیف در زمان طولانی تر انجام گیرند.
مثال:
کدام دانه زودتر رشد میکند؟ عدس یا لوبیا
تکالیف بسطی وامتدادی
این نوع تکالیف شاگرد را به فراسوی کارها و فعالیت های کلاسی سوق می دهد و موجبات یادگیری و ایده های فراگیران را در موقعیت های جدید فراهم می کند.
این تکالیف میتواند به صورت پروژه به دانشآموزان، ارائه شود.
متال 1:
در کتابخانه کتابی دربارهی سنگ ها پیدا کنید وپس از مطالعه، قسمت هایی از آن را در کلاس ارائه دهید.
مثال 2:
عمران مرادنیا